سرمایه گذاری چیست؟ و انواع روش سرمایه گذاری

سرمایه گذاری چیست؟ و انواع روش سرمایه گذاری

سرمایه گذاری چیست؟ به معنی تخصیص و تبدیل منابع مالی به دارایی ها یا پروژه هایی است که انتظار میرود در مدت زمان معین و آینده سوددهی و بازدهی مناسب داشته باشد.

البته بایستی توجه داشت که سرمایه گذاری با هدف سوددهی بیشتر در آینده است پس  همواره با انواع خاصی از ریسک مواجه است. در واقع ممکن است نه تنها سودی نداشته باشد، بلکه موجب کاهش سود و ارزش شود.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری دارید بهتر است با قوانین و ویژگی های هر کدام آشنا باشید. در ادامه این مقاله به توضیحی در مورد انواع روش های سرمایه گذاری و کم ریسک ترین سرمایه گذاری در ایران میپردازیم

 

هدف از سرمایه گذاری

قبل ازهر کاری بهتر از هدف از انجام آن را مشخض کنید، سرمایه گذاری نیز با اهداف مختلف شخصی و اقتصادی صورت میگیرد. سرمایه گذاری میتواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد و اهداف هر فردی با توجه به این فاکتورها متفاوت باشد. برخی از مهم ترین اهداف و مزایای سرمایه گذاری شامل موارد زیر میشود.

افزایش سرمایه
تقریبا اکثریت مردم با هدف افزایش سرمایه خود به فکر سرمایه گذاری هستند، با انتخاب مناسب و دانش کافی از انواع  روش های سرمایه گذاری میتوانید به بازذهی مناسب در طول مدت زمان مشخصی برسید و همچنین از ریسک های موجود در این راه محفوط بمانید.
حفظ ارزش پول در مقابل تورم
مقابله با تورم و نوسان های اقتصادی کار ساده ای نیست اما با انتخاب سرمایه گذاری مناسب میتوانید از ارزش واقعی پول در مقابل تورم حفاظت کرد  همچنین قدرت خرید کاهش پیدا نخواهد کرد.
دستیابی به اهداف خاص
 هر فردی برای سرمایه گذاری، متناسب با بودجه خود هدفی تعیین میکند. این هدف میتواند خرید ملک، خودرو یا طلا باشد. سرمایه گذاری هدفمند در رسیدن به بازدهی مناسب از بخش مازاد درآمدتان  کمک میکند.
دستیابی به امنیت مالی
مشکلات مالی بخش جدا نشدنی زندگی پر تلاطم امروزه است. برای خل مشکلات مالی غیر منتظره و تضمین پایدار بودن آینده مالی، بایستی اقدامات فعال نسبت به ایجاد توامند سازی مالی را انجام داد. به عنوان مثال سرمایه گذاری برای بیمه های عمر میتواند گزینه خوبی باشد. 
ایجاد در آمد منفعل
سرمایه گذاری میتواند منبع خوبی برای رسیده به درآمدن منفعل باشد. به عنوان مثال سود حاصل از سهام ها، صندوق های سرمایه گذاری یا طرح های تامین مالی جمعی برای به دست آوردن درآمد مازاد به کار میروند.

انواع سرمایه گذاری از نظر زمان

سرمایه گذاری ها با توجه به مدت زمانی که بادهی دارند به سه دسته تقسیم میشوند که شامل کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت هستند. هر کدام از این سرمایه گذاری ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و بسته به شرابط و اهداف هر فرد میتوانند انتخاب شوند. شناخت آنها در رسیدن به سرمایه گذاری صحیح کمک میکند
سرمایه گذاری کوتاه مدت 
هدف از سرمایه گذاری کوتاه مدت رسیده به سود در کوتاه ترین زمان ممکن است که معمولا بازه ی بین یک تا چندماه را سرمایه گذاری کوتاه مدت میگویند.در این مدل سرمایه گذاری ها به دلیل بازدهی در کوتاه مدت ریسک های احتمالی هم بیشتر هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های سرمایه گذاری کوتاه مدت، قابلیت نقدشوندگی بالای آن است؛ یعنی شما میتوانید در سریع ترین زمان ممکن سرمایه خود را نقد کنید.
سرمایه گذاری میان مدت
سرمایه گذاری میان مدت بازه زمانی حدود چند ماه تا دوسال را شامل میشود . این مدل سرمایه گذاری نسبت به سرمایه گذاری کوتاه مدت ریسک کمتری دارد؛ سرمایه گذاری در بانک ها و سرمایه گذاری در بورس نمونه هایی از سرمایه گذاری میان مدت هستند.
سرمایه گذاری بلند مدت 

هدف از سرمایه گذاری بلند مدت به دست آوردن سود در بازه زمتای طولانی است، اساس این مدل سرمایه گذاری صبر و نادیده گرفتن نواسانات اقتصادی است.انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت اهمیت زیادی دارد، چرا که بازدهی بازارها در دراز مدت متفاوت است. خرید ملک و مستغلات از جمله سرمایه گذاری های بلند مدت است. همانطور که گفتم سرمایه گذاری کوتاه مدت قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و بلعکس در بلند مدت نقدشوندگی بسیار پایین است.

 

 انواع روش های سرمایه گذاری

بازارهای مالی گسترده و روش های نوین سرمایه گذاری دست شما در انتخاب سرمایه گذاری باز گذاشته اند. با دانش کافی از روش های مختلف سرمایه گذاری میتوانید به بهترین بازدهی برسید. برخی از مهمترین روش های سرمایه گذاری شامل موارد زیر است:
سرمایه گذاری در بورس
بورس یکی از بهترین زمینه ها در سرمایه گذاری است زیرا بازدهی خوبی دارد و دارای طیف گسترده ای از سهام و وجوه است که نیازمند تجزیه و تحلیل و همچنین توانایی سرمایه گذاری با مبالغ کتر را دارد. همچنین نقدینگی بالا، امکان سرمایه گذاری بدون حضور، مدیریت ریسک ها و شفاف بودن اطلاعات از دیگر مزایای موجود در این بازار است.
سرمایه گذاری در ملک
سرمایه گذاری در ملک در واقع به دلیل موقعیت آن به عنوان پوششی در برابر تورم و همچنین درآمد ماهیانه از اجاره یک گزینه است. با این حال معایبی همچون نیاز به سرمایه اولیه بالا، نقدینگی کم و نیاز به متخصص برای انتخاب مناطق مناسب املاک، این نوع سرمایه گذاری را کاهش میدهد. بنابراین عموم مردم ترجیح میدهند سرمایه گذاری خود را در بازارهایی مانند سهام یا طلا که به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارند انجام دهند.
سرمایه گذاری در طلا
طلا به عنوان یک دارایی تاریخی ارزشمند برای سرمایه گذاری مطمئن و امن در برابر فشارهای تورمی و نوسات بازار، همواره یکی از گزینه های موجود بوده است.سرمایه گذاری در طلا مزایایی همچون نقندینگی نسبتاً بهتر و سوددهی دوگانه ناشی از نواسات جهانی انس طلا و دلار دارد.ریسک های این مدل سرمایه گذاری نیز شامل احتمال تقلبی بودن طلا و سرقت آن است. البته با ظهور صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا، این ریسک ها کاهش یافته و دغدغه خرید و فروش و مالیات نیز برطرف شده است.
سرمایه گذاری در ارزهای خارجی مانند دلار
سرمایه گذاری در بازار ارز یکی از روش های سرمایه گذاری پرریسک و با نوسانات شدید است که با تاثیر عوامل مختلف مانند سیاست های دولتی، واردات و صادرات و تصمیمات بانک مرکزی یکی از پر ریسک ترین مدل های سرمایه گذاری محسوب میشود.

بعلاوه ممکن است در موقعیت های خاص خرید و فروش ارزهای پر استفاده مانند دلار و یورو با محدودیت های جدی مواجه شود و نگهداری مقدار زیادی از این ارزها نیز تخلف قانونی شناخته شود.

سرمایه گذاری در خودرو
خودرو در ایران به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. با این وجود، معایبی همچون کسری در خرید، تفاوت نرخ بین بازار آزاد و کارخانه‌ها، سختی در حمل و نقل، عدم قابلیت پول شد تهیه خودروهای دست دوم همراه با مخاطرات بالا و قابلیت نقدشوندگی پایین است. در سناریوهای دیگر، بازدهی این بازار کمتر است نسبت به روش‌های سرمایه‌گذاری.
سرمایه‌گذاری در بانک  
اندازه گیری ارزش نقدینگی، وجود سپرده در بانک و به دست آوردن جواب شبیه تصمیم‌ساز معروف هست. طی سالهای اخیر، سود بانکی کمتر از نرخ تورم بوده و قادر به حفظ ارزش پول نشده است. به همین دلیل، در سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی با ریسک کمتر نسبت به سایر انواع سرمایه‌گذاری، سود کاسته تر است.
سرمایه گذاری در کسب و کارها
سرمایه گذاری در بسیاری از کسب و کارها بازدهی مناسب داشته و یک بازی دو سر برد است. در این مدل سرمایه گذاری هم سرمایه گذار بودجه مورد نظر را به یک کسب و کار تزریق میکند و به عنوان شریک مالی سود دریافت میکند  وهم آن شرکت و کسب و کار سرمایه مورد نیازش را تامین میکند.

شاید فکر کنید تزریق سرمایه به یک کسب و کار نیازمند دارایی زیادی است، ولی با روش نوین تامین مالی جمعی میتوان با مشارکت مردمی سرمایه مورد نیاز یک کسب و کار را تامین کرد و از طرفی هر شخص به عنوان سرمایه گذار با حداقل بودجه، سود چندماهه خود را دریافت کند.  

پلتفرم اسمارت فاندینگ بستری مناسب برای سرمایه گذاری به روش تامین مالی جمعی را فراهم کرده است تا با کمترین ریسک ممکن و کمترین پول ( یک میلیون تومان) و وجود طرح های متنوع سرمایه گذاری، به سود پیش بینی شده ی بالای 30 درصد دست یابید. 

جمع بندی 

امروزه سرمایه گذاری به امری ضروری تبدیل شده است؛طوری که شاید شروع  آن از فردا دیر باشد. همانطور که اشاره کردیم سرمایه گذاری نیازمند دانش کافی و اطلاعات است تا از وجود ریسک های احتمالی جلوگیری شود. در کشورهایی مثل ایران که با تورم زیادی رو به رو هستیم برای حفظ ارزش پول و جلوگیری از کاهش ارزش پول باید سرمایه گذاری کنیم.

روش های متنوعی از سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف وجود دارد که شامل بورس،طلا،خرید ملک و خودرو، خرید ارز و سرمایه گذاری در ارزها میشود. در این بین سرمایه گذاری به روش کراد فاندینگ یا تامین مالی جمعی که از ریسک حداقلی و سوددهی بالا برخوردار است میتواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد. در پلتفرم اسمارت فاندینگ زمینه این نوع سرمایه گذاری را فراهم است  وبا انتخاب از بین طرح های مختلف سرمایه گذاری میتوانید با خیال آسوده تر سرمایه گذاری کنید.