شرکت سرمایه گذاری چیست؟ + معرفی انواع شرکت ها در ایران

شرکت سرمایه گذاری
شرکت های سرمایه گذاری بر اساس بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، یک مدل از نهادهای مالی به شمار میروند که مانند صندوق های سرمایه گذاری واسطه ای برای تجارت و خرید و فروش سهام شرکت های بورسی می باشند.کسب و کار اصلی یک شرکت سرمایه گذاری نهگداری و مدیریت اوراق بهادار برای مقاصد سرمایه گذاری است.
هدف اصلی این شرکت ها افزایش سرمایه گذاری ها و افزایش سوددهی برای سرمایه گذاران است. در واقع  شرکت‌های سرمایه‌ گذاری سهام شرکت ‌ها را با هدف مدیریت خود شرکت نمی‌خرند، یعنی اصلا برایشان مهم نیست چه کسی دارد آنها را مدیریت می‌کند. برایشان مهم این است که عملکرد شرکت خوب باشد و به بیشترین سوددهی برسد تا خودشان هم از این سوددهی نفع ببرند. هر زمان هم که شرکت به سوددهی نرسد یا روند نزولی در پیش گیرد، سهامش را می ‌فروشند.
در حال حاضر شرکت های سرمایه گذاری زیادی در بورس فعالیت می کنند. از جمله فعالیت این شرکت ها مربوط به بانک ها برخی دیگر از آنها به مربوط به موسسات اعتباری یا لیزینیگ هستند و تعدادی هم در زمینه های تخصصی مانند خودرو، ساختمان، صنایع شیمیایی و... است.

بیشتر بخوانید : سرمایه گذاری چیست؟ 

انواع شرکت سرمایه گذاری

شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری با توجه به نوع شخصیت حقوقی آن‌ها تقسیم می‌شوند. بر این اساس، شرکت‌های سرمایه‌ گذاری به سه دسته‌ ی سهامی عام، سهامی خاص و سرمایه ‌گذاری استانی تقسیم بندی میشوند. در حال حاضر ۱۱۶ شرکت سرمایه‌ گذاری مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند که تعداد آن‌ طبق جدول زیر است:

نوع شرکت

تعداد

سهامی عام

50

سهامی خاص

38

سرمایه گذاری استانی

28

 

فعالیت شرکت‌ های سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری طبق اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار که دارند فعالیت ها و قوانین موجود در حوزه تخصصشان گفته شده است و طبق آن به دو دسته فعالیت های اصلی و فعالیت های فرعی تقسیم بندی میشوند.

فعالیت های اصلی

  • سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص دیگر توانایی کنترل شرکت را نداشته باشد.
  • سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار دیگر که توانایی انتخاب مدیر شرکت ا نمی دهد و حق رای هم ندارند.

فعالیت های فرعی

  • سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده‌ی بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار که حق رای دارند و توانایی مدیریت شرکت را دارند.
  • سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله دارایی‌های فیزیکی و پروژه‌های ساختمانی با هدف سوددهی
  • ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در ایران

شرکت سرمایه گذاری چیست؟ + معرفی انواع شرکت ها در ایران

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با صندوق سرمایه گذاری

در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری سرمایه‌گذار می‌تواند با خالی کردن واحدهای سرمایه‌گذاری خود از صندوق خارج شده و سرمایه‌اش را نقد کند. ولی در شرکت‌ ها این کار ساده نیست. در شرکت ‌ها سرمایه‌گذار برای خروج و نقد کردن سرمایه‌ اش باید سهام خود را به شخص دیگری بفروشد.

خرید سهام در شرکت‌ها هم به آسانی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیست. اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌اش را وارد یک شرکت کند باید سهام کسی که می‌خواهد خارج شود را خریداری کند.

 تفاوت بین هلدینگ و شرکت سرمایه‌گذاری

  • تفاوت بین هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری این است که هلدینگ مالک یا کنترل کننده شرکت های دیگر است، درحالی که شرکت سرمایه گذاری در اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند. هلدینگ در صنایع و بخش های مختلف شرکت های تابعه داشته باشد، درحالی که شرکت سرمایه گذاری معمولا بر یک طبقه یا بازار دارایی خاص تمرکز می کند.
  • همچنین هلدینگ می تواند بر تصمیمات و سیاست های شرکت های خود تأثیر بگذارد، درحالی که شرکت سرمایه گذاری معمولا در شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری می کند، نقشی منفعل دارد.
  • دیگر تفاوت بین شرکت هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری این است که هلدینگ فقط از سود سهام و سرمایه ای که از شرکت های تابعه خود دریافت می کند مشمول مالیات می شود، درحالی که شرکت سرمایه گذاری از درآمد خالص و توزیع آن بین سهام داران یا مشتریان خود مالیات می گیرد.
  • هلدینگ همچنین می تواند از ادغام مالیاتی بهره مند شود که به آن امکان می دهد زیان یک شرکت را در مقابل سود شرکت دیگر جبران کند. از سوی دیگر، شرکت سرمایه گذاری تابع مقررات و الزامات قوانین و مراجع اوراق بهادار در حوزه های قضایی محل فعالیت خود است.

بهترین شرکت سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ

بین انواع شرکت های سرمایه گذاری، پلتفرم اسمارت فاندینگ  برای سرمایه گذاران شرایطی فراهم کرده است که با حداقل بودجه یک میلیون تومان، طرح های مختلف را بررسی کنند و در طرخ مدنظر خود سرمایه گذاری کنند. . این ویژگی به افراد اجازه میدهد که راحت تر و با اتعطاف بیشتری سرمایه گذاری کنند. همچنین پلتفرم اسمارت فاندینگ طرح های با ریسک کم و سود بالا را رائه میدهد. همه این قابلیت ها شرایط را برای سرمایه گذاران بهبود میبخشد و فرصت سرمایه گذاری امن را به آنها میدهد. 

بیشتر بخوانید : کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی چیست؟

سخن پایانی در رابطه با شرکت های سرمایه گذاری

شرکت ‌های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس بهادار هستند که افراد می‌توانند با توجه به علایق و سلایق خود، در هر یک از این شرکت‌ها سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری با روش تامین مالی جمعی برای به شما اجازه مدیریت طرح های سرمایه گذاری را میدهد. اسمارت فاندینگ به شیوه تامین مالی جمعی با مجوز رسمی فرابورس بهترین گزینه سرمایه گذاری با سود بالا و ریسک کم است که سرمایه گذاران میتوانند با حداقل یک میلیون تومان سرمایه گذاری کنند